A
nagyböjt utolsó hete virágvasárnaptól húsvét vasárnapig a nagyhét.
Jézus Jeruzsálembe való bevonulásának emlékére a húsvét előtti
vasárnapot virágvasárnapnak nevezzük. Általánosan elterjedt szokás a
nagymise előtti barkaszentelés, melyet a pap aztán kioszt a hívek
között. Virágvasárnap elnevezése a római egyházban Dominicca palmarum
'pálma vasárnap', ezért mediterrán vidékeken ilyenkor pálmaágat vagy
olajágat szentelnek. A pálmaszentelés szokása már a VII. században
elterjedt volt Itáliában. A megszentelt barkának gyógyító, rontásűző
szerepet tulajdonítottak. Gyakorta leszúrták a földbe, azt tartva, hogy
elűzi a férgeket.
Nagycsütörtökön elhallgatnak
a templomok harangjai, azt tartják, a harangok Rómába mentek, ott
gyászolják Krisztust. Szokás volt ilyenkor kereplővel zajt kelteni, így
gondolták elűzni a gonoszt és így helyettesítették a harangokat.
Liturgikus szokás a nagycsütörtöki lábmosás. Általában magas rangú
egyházi személyek mosták meg ilyenkor tizenkét szegény ember lábát.
Szintén liturgikus eredetű szokás a pilátusverés vagy égetés.
A templomban a gyerekek égtelen zajt csaptak (verték a padokat), vagy a
falu határában Pilátust jelképező szalmabábut égettek. Elterjedt szokás nagycsütörtökön a virrasztás, annak emlékére, hogy Jézus az olajfák hegyén virrasztott. Bizonyos vidékeken a nagycsütörtököt zöldcsütörtöknek
is nevezték, mivel ezen a napon zöld növényekből készült ételeket
főztek (sóska, spenót stb.) a bő termés reményében. Nagypénteken
halt kereszthalált Jézus. A keresztények körében a bűnbánat, a mély
gyász és a szigorú böjt napja. A templomokban az oltárakat letakarják,
a harangok némák. Ezen a napon a passiójátékok, élőképes felvonulások
világszerte ismert szokások. Rómában minden évben a Pápa
közreműködésével elevenítik fel a keresztút (Via Crucis) stációit. Nagypéntekhez
babonás félelmek kötődnek a paraszti életben. Tiltották az
állattartással, földműveléssel kapcsolatos munkákat, nem sütöttek
kenyeret (mert kővé válik), nem mostak (mert a ruha viselőjébe villám
csapna), nem fontak. A víznek, mint ősi pogány tisztulás szimbólumnak
mágikus erőt tulajdonítottak. Nagypénteken napfelkelte előtt friss kútvízzel vagy patakvízzel kellett mosakodni, az védett a betegségek ellen. Ezt a hajnali vizet aranyvíznek
nevezték. Az állatokat is kihajtották a patakhoz itatni, és le is
fürösztötték őket, hogy ne legyenek betegek. Szokásban volt a
határjárás, határkerülés is. Ilyenkor a férfiak a templom előtt
gyülekeznek, csoportosan mennek a határba, ahol zajkeltéssel,
kerepléssel űzték el az ártó erőket a földekről. Nagyszombaton véget ér a 40 napos böjt, és újra megszólalnak a harangok. Legjelentősebb
eseményei a nagyszombatnak a víz- illetve tűzszentelés. Katolikus
templomokban a gyertyát a megszentelt tűz lángjáról gyújtják meg. Az új
tűz gyújtása a remény szimbóluma is. Jellegzetes szokás még a
feltámadási körmenet szombat estéjén. Húsvét vasárnapján a kereszténység legnagyobb ünnepét, Jézus feltámadását ünnepli. Ünneplése
a VIII. század körül vált általánossá, bár már a III. századból vannak
adatok, melyek húsvét vasárnap megünneplésére utalnak. Ezen a napon a
reggeli mosdóvízbe sok helyütt piros tojást tettek, ennek
egészségvarázsló szerepet tulajdonítottak. Női munkákat tiltó nap volt,
nem szabadott seperni, főzni és mosni sem. Az állatokat sem fogták be
ezen a napon. A húsvéti szertartásokhoz kapcsolódik az ételszentelés szokása. A
sonkát, bárányt, tojást, kalácsot a templomban megszenteltették, ezután
mágikus erőt tulajdonítottak neki. A morzsából vittek az állatoknak is,
hogy jól szaporodjanak, egészségesek maradjanak. A sonka csontját a
gyümölcsfára akasztották vagy a földekre vitték a jó termés reményében.
Vasárnap hajnalán szokásban volt a Jézuskeresés. Ilyenkor sorban felkeresték a falubéli kereszteket. A Zöldágjárás
szép szokása tipikus tavaszi, a természet megújhodását ünneplő énekes
játék. A lányok kettes sorban állva, felemelt kezükből sátrat formálva,
énekelve haladtak végig a falun (Bújj, bújj zöld ág...). Bizonyos
vidékeken szokás a vasárnapi napfelkeltét valamely magaslaton nézni,
hiszen a felkelő nap is a feltámadás szimbóluma. Húsvéthétfő a magyar népéletben a locsolkodás napja.
A szokásról már XVII. századi írásos emlékek is fennmaradtak. A víz
megtisztító, megújító erejébe vetett hit az alapja ennek a szokásnak,
mely aztán polgárosodott formában (kölnivízzel locsolás) megmaradt a
városokban napjainkig. Bibliai eredetet is tulajdonítanak a locsolkodás
hagyományának, eszerint a Krisztus sírját őrző katonák a feltámadás
hírét vevő, ujjongó asszonyokat igyekeztek lecsendesíteni úgy, hogy
lelocsolták őket. Vidéken egykor kútvízzel, vödörből locsolták le a
lányokat, sőt egyes vidékeken a patakban megfürösztötték őket, sajnos
ha hideg volt húsvétkor bizony betegség is származhatott ebből. Erdély
bizonyos vidékein a fiúk a kiszemelt lány (amelyik a legjobban tetszik
nekik) kapujára nyírfaágat tűznek, másnap pedig csapatostul kérnek
bebocsáttatást, és kíméletelenül megöntözik vödörből a választottjukat.
A lányok a locsolóknak festett (piros vagy hímes) tojást adtak cserébe.
A tojásfestésnek komoly
hagyományai vannak Magyarországon. Természetesen az asszonyok, lányok
dolga volt, vidéken a házaknál természetes anyagokkal festették a
tojásokat, például hagyma héjával, zöld dió főzetével. A tojás
írásának, azaz a cirkalmas minták készítésének legegyszerűbb módja az,
ha a mintát viasszal készítik el, majd a tojást festékbe mártják. Így a
mintát a viasz miatt nem fogja be a festék. Vannak olyan tájegységek,
ahol kezdetben csak a köszöntő mondás volt divatban, a locsolkodás
szokását csak a XX. században vették át (bukovinai székelyek).
Dunántúlon a locsolkodással egyenértékű szokás volt a vesszőzés. Sibának
nevezték a vékony általában fűzfavesszőből font korbácsot, mellyel a
legények megcsapkodták a lányokat. A vesszőre a lányok szalagot
kötöttek és a fiúkat borral vendégelték meg.
Fehérvasárnap vagy mátkáló vasárnap a húsvétot követő vasárnap. A római katolikusoknál a húsvéti ünnepkör zárónapja.
Jellegzetes szokása ennek a napnak a komálás vagy mátkálás. A szokás a
lányok (ritkábban lányok és fiúk) közötti barátság megpecsételéséről
szól. Komatálat küldtek egymásnak gyümölccsel, borral, hímes tojással,
süteménnyel. Szimbólumok A tojás ősi termékenység szimbólum, szinte minden népnél fellelhető. A születés, a teremtés (ld.: Kalevala), a megújhodás jelképe. A kereszténységben a feltámadás szimbóluma lett.
A tojás szimbolikáját még a baromfitartással nem foglalkozó északi
népeknél is felleljük, ők a madarak tojásait gyűjtötték az erdőn.
Magyarország területén már az avarkori sírokban is találtak díszített
tojásokat. A bukovinai székelyek a nagyhéten felállított jelképes
Krisztus-sírba is tesznek díszes tojást. A másik alapvető húsvéti szimbólum Magyarországon a barkaág,
melyet a templomban is megszenteltetnek. Ennek eredete a virágvasárnap
ünnepléséhez nyúlik vissza. A mediterrán országokban ilyenkor pálmaágat
vagy olajágat szentelnek, a hagyomány szerint ugyanis Jézus jeruzsálemi
bevonulásakor az emberek a béke jelképét, pálmaágat tartottak a
kezükben. A mi éghajlati viszonyaik közepette természetesen a pálmaág
nem áll rendelkezésre, ezért itthon a barka vette át ennek szerepét.
Északi országokban, ahol a barka sem nyílik ki Húsvétra, valamilyen
éppen rügyező ágat vagy száraz virágokat visznek a templomba
virágvasárnapon. A húsvéti bárány
rituális szerepe Magyarországon az utóbbi időben jelentősen csökkent,
de ábrázolásokon, képeslapokon még mindig sűrűn találkozni vele.
Hazánkban a bárányhús fogyasztása egyre ritkább, bár a múlt század első
felében juhtartó vidékeken még gyakori volt a húsvéti tejes (szopós)
bárány fogyasztása, amelyet napjainkra szinte teljesen kiszorított a
sonka. Mediterrán vidékeken főleg Görögországban és Olaszországban
viszont az ünnepi asztal elmaradhatatlan része a sült bárány. A jelkép
eredete bibliai, a zsidók bárányt áldoztak Istennek, és bárányvérrel
kenték be házuk ajtaját, így a halál angyala elkerülte őket az
egyiptomi rabság évei alatt (elkerülés: Pészach). Jézus
kereszthalála is az áldozatot hordozza magában, hiszen halála által
váltotta meg az emberiséget (Agnus Dei: Isten báránya). A húsvéti nyúl jelképe
Németországból ered, nálunk csak a polgárosodással, a XIX. század
folyamán honosodott meg. Eredete igen érdekes, a húsvéti Holdban egy
nyúl képét vélték felfedezni, azonkívül a nyúl maga is termékenység
szimbólummá lett, rendkívüli szaporasága okán. Szintén német hatásra
terjed napjainkban az a szokás, hogy a barkaágat feldíszítik kifújt
piros tojással, apró figurákkal. Forrás:www.unnep.mentha.hu
|
Kommentáld!